קרטוקונוס: גורמים, תסמינים ופתרונות טיפוליים

קרדיט לתמונות FREEPIK

קרטוקונוס היא מחלת עיניים מתפתחת שבה הקרנית מקבלת צורה של קונוס ומכאן שמה.
במהלך המחלה הקרנית מקבלת צורה חרוטית ונעשית דקה.
כתוצאה מהמבנה החרוטי של הקרנית הראייה נפגעת ומתקבלת ראייה מעוותת.
קרטוקונוס מתפתח בדרך כלל במהלך גיל ההתבגרות ויכול להתקדם עם הזמן.

קיימות כיום אפשרויות טיפול מתקדמות להתמודדות עם הקרטוקונוס ושיפור חדות הראייה.

הסיבות להתפתחות הקרטוקונוס

הסיבות להתפתחות הקרטוקונוס עדיין לא ברורות לחלוטין אך ברור כיום כי קיימים מספר גורמים אשר תורמים להתפתחותו:

  • נטייה גנטית,
  • גורמים סביבתיים
  • ויצירה לא תקינה של קולגן בקרנית  

שפשוף עיניים כרוני ואלרגיות (שגורמות גם הן לגירוי ושפשוף של העיניים), מגבירים את הסיכוי להתפתחות של קרטוקונוס.

הקרטוקונוס מתבטא בתחילת המחלה בשינויים קלים בראייה. שינויים אלו מתגברים ומחמירים ככל שמבנה הקרנית מקבל צורה ברורה יותר של קונוס הגורמת ל: ראייה מטושטשת או מעוותת, רגישות מוגברת לאור, שינוי תכוף במרשם המשקפיים.

ככל שהמחלה מתקדמת, הקרנית נעשית דקה יותר, דבר הגורם לאסטיגמציה מוגברת (צילינדר) וקוצר ראייה.

הטיפול בקרטוקונוס

·       קרוסלינקינג (Cross Linking) – קישור צולב של הקרנית

קרוסלינקינג הוא בד"כ ההליך שאיתו נתחיל את הטיפול בקרטוקונוס מכיון שהוא מאפשר עצירה של התקדמות הקרטוקונוס ועיוות הקרנית. בטיפול זה מספיגים את הקרנית בטיפות ריבופלבין וחושפים אותה לאור אולטרה סגול. תהליך זה מחזק את סיבי הקולגן בקרנית, מייצב את הקרנית וממתן את המשך התפתחות הקרטוקונוס. קרוסלינקינג מאט ואף עשוי לעצור את התקדמות המחלה אך הטיפול אינו מתקן את הקמירות שנוצרה.
השלב הבא הוא בד"כ שימוש במשקפיים או עדשות מגע כתלות ברמת החומרה של העיוותים שנוצרו בקרנית.

·       משקפי ראייה ועדשות מגע

בשלבים המוקדמים של קרטוקונוס, משקפי ראייה יכולים לתקן ביעילות עיוותי ראייה קלים. בשלבים מתקדמים יותר עדשות שתוכננו במיוחד, כגון עדשות חדירות גז נוקשות (RGP) או עדשות סקלרליות, תאפשרנה חדות ראייה טובה יותר על ידי תיקון אופטי של עיוותי הקרנית. העדשות יוצרות משטח אופטי חלק ואחיד יותר, מפחיתות עיוותים ומשפרות את חדות הראייה.
במהלך הביקור באופטיקה , האופטומטריסט ימליץ על סוג הטיפול המומלץ.

·       טבעות – Intacs

Intacs אלו טבעות זעירות בצורת סהר העשויות מחומר ביולוגי אשר מושתלות בקרנית. טבעות אלו מסייעות לעיצוב מתקן של הקרנית על מנת לשפר את חדות הראייה. טיפול זה בשימוש בעיקר במטופלים עם קרטוקונוס שאינם יכולים להרכיב עדשות מגע מסיבות שונות ו/או שהמשקפיים לא מספקים תיקון ראייה משמעותי מספיק.
·       השתלת קרנית

במקרים חמורים של קרטוקונוס בהם טיפולים אחרים אינם יעילים והקרנית נפגעה במידה רבה, ייתכן שיהיה צורך בהשתלת קרנית. במהלך הליך זה, הקרנית הפגועה מוחלפת בקרנית בריאה שהתקבלה בתהליך של תרומת קרנית. ניתן לבצע השתלות בעובי מלא (קרטופלסטיקה חודרת) או השתלות בעובי חלקי (קרטופלסטיקה קדמית עמוקה) בהתבסס על המצב הספציפי של הקרנית של המטופל.

לסיכום,

קרטוקונוס היא מחלת עיניים מתפתחת המשפיעה באופן משמעותי על הראייה במיוחד בשלבים המתקדמים.
התקדמות הטכנולוגיה מאפשרת כיום מגוון רחב של טיפולים אפקטיביים המאפשרים התמודדות יעילה עם המחלה ושמירה על איכות חיים טובה.
שיפור בטכנולוגיות השונות החל מייצור מתקדם של עדשות משקפי ראייה ועדשות מגע מותאמות אישית, שיטות טיפול כירורגיות כמו קרוסלינקינג ועד השתלת קרנית.

כאשר עולה חשש לתסמינים של קרטוקונוס, במיוחד במקרים של רקע משפחתי, מומלץ לפנות לרופא העיניים על מנת לבצע בירור וטיפול בהתאם לממצאים.

לקבלת הצעת מחיר השאירו פרטים

שיתוף:

מאמרים נוספים

חתונה בטבע
מדריכים

המדריך המלא לתכנון חתונה

הכנו עבורכם מדריך קצר לתכנון חתונה.לאחר שמתאוששים מההתרגשות צריך להתחיל להיות מעשיים ולתכנן את החתונה. יש למצוא אולם / גן אירועים, לאתר ספקים ולסגור את

קראו עוד »
גן אירועים בצפון
מידע כללי

גן אירועים בצפון

רוצים לתכנן את חתונת החלומות שלכם? או אולי אתם כבר הרבה אחרי וזקוקים לגן אירועים עבור אירוע בריתה? ואולי זה זה בכלל אירוע עסקי. לא

קראו עוד »